Ga naar de inhoud
Home » Nieuws » 2016 | Bastiaan Janssen neemt Vijfhart over van Eef Janssen

2016 | Bastiaan Janssen neemt Vijfhart over van Eef Janssen

  • door

Bastiaan Janssen neemt Vijfhart IT-Opleidingen, het bedrijf dat zijn vader Eef Janssen in 1984 oprichtte, over. Vijfhart IT-Opleidingen is gespecialiseerd in opleidingen op het gebied van Databases, Software Development en Business Intelligence. Vijfhart stoomt jaarlijks duizenden cursisten klaar voor de praktijk en werkt met zeer ervaren trainers die didactisch ook nog eens goed onderlegd zijn.

In de afgelopen 28 jaar is Vijfhart uitgegroeid tot een van de grootste IT-opleiders van Nederland met vestigingen in Arnhem, Nieuwegein, Turnhout (B) en Zwolle. Zowel voor haar maatwerkopleidingen en opleidingen met open inschrijving is Vijfhart Cedeo-erkend; een erkenning op basis van onafhankelijk uitgevoerd klantonderzoek, alleen uitgereikt in geval van vastgestelde hoge klanttevredenheid.

Bastiaan Janssen kreeg de IT thuis met de paplepel ingegoten. Zijn vader was al vroeg bezig met computers, net als zijn broers. ‘Ik vond het interessant, zo’n computer in huis en een printer, en wat je er allemaal mee kon. Ik ging ook vaak mee naar de zaak en uiteindelijk ben ik er ingerold.’ Dat ging dan wel via de route Autovakschool in Driebergen (cum laude afgerond) en daarna de marketing & businessopleidingen Nima A en B. ‘De combinatie van techniek met ondernemingszin blijkt mij goed te liggen.’

Janssen heeft de zaak in de loop van vorig jaar overgenomen; gevoelsmatig dacht hij dat er weinig zou veranderen, maar daar vergiste hij zich in. ‘Ik ben nu echt de baas: ik heb verantwoordelijkheid en moet beslissingen nemen, ook in situaties waarin het even minder kan gaan. Er heerst een familiaire sfeer bij ons maar ook: zaken zijn zaken. Als het moet, grijp ik in.’

Daarnaast moest hij als opvolger wennen aan de financiële taken. Gelukkig is vader Eef Janssen nog wel drie tot vier keer in de week op de zaak; hij doet het financiële gedeelte. ‘Al zegt hij wel: “Jij bent nu de baas, het is jouw geld”. Natuurlijk vraag ik ‘m weleens om advies, maar hij had de zaak niet overgedragen als hij niet voor de volle honderd procent vertrouwen in me had.’

Zijn ambitie is om in 2020 tot de grote opleiders te blijven behoren met een groeiende autonome omzet. Hij typeert de it-opleidingsmarkt als een verdringingsmarkt: raak je een klant kwijt, dan is het lastig om die snel terug te winnen. ‘Goed voor je klant zijn, is belangrijk. Kwaliteit leveren is vaak belangrijker dan winnen op prijs. Een relatie opbouwen met je klanten is een vereiste en dat kost tijd. Vandaar dat ik niet zo snel nieuwe toetreders zie op de opleidingenmarkt. Het is een people’s business.’